Wednesday, May 30, 2007

Tidligere SAS-mand ind i Interneteventyr

Den tidligere vicedirektør i SAS Jens Willumsen er gået ind i selskabet Momondo.com som bestyrelsesformand og aktionær. Han ser stort internationalt potentiale i interneteventyret.

Monondo.com tilbyder søgeredskaber på internettet til forbrugere, der gerne vil finde den rejse, der passer til netop dem.

"Jeg ser frem til nye udfordringer i et fremsynet firma. Momondo har på kort tid skabt prisgennemsigtighed og vil ændre rejsebranchen," udtaler Jens Willumsen.

Momondo.com er ejet af IT-selskabet Skygate, der er specialiseret i løsninger til rejsebranchen. Også i moderselskabet indtræder Willumsen som bestyrelsesformand og aktionær, her afløser han Kaare Vagner, der går efter eget ønske.

***

DRs arkiver digitaliseres

Efter en aftale med en lang række rettighedsorganisationer - samlet i COPY-DAN – kan danskerne se DRs arkiv fra d1. januar 2008.

Børneprogrammer, dramaklassikere og dokumentarudsendelser er nogle af områderne, der digitaliseres med start fra januar 2008.

"Med den nye aftale kan vi gå på jagt i DRs mere end 30 km arkivhylder, finde perlerne og bruge dem i nye sammenhænge. Vi vil kunne forankre, glæde og give ansigt og stemme til danskernes fælles historie - til glæde for både de yngste og de ældste," siger DRs mediedirektør Lars Grarup i en pressemeddelelse.

Danskerne har i år mulighed for at påvirke, hvilke udsendelser DR først skal digitalisere og gøre tilgængelige på dr.dk. Man vil kunne vælge mellem masser af programmer inden for 10 forskellige kategorier, og de første udsendelser fra ’Ønskelisten’ bliver tilgængelige på dr.dk 1. januar 2008.

Alle de 26 organisationer, som repræsenterer rettigheder i DRs arkiv, er med i aftalen, og dermed har rettighedshaverne i fællesskab gennem COPY-DAN påtaget sig arbejdet med at identificere de enkelte rettighedshavere og fordele vederlagene.

Aftalen griber ikke ind i eksisterende aftaler, men dækker alle områder, hvor DR ikke i forvejen har haft aftaler. Og den gælder for alle programmer, som DR helt eller delvist har finansieret, og som er udsendt før den 1. januar 2007 - med musikradioprogrammer og oplæsning af bøger i deres helhed som eneste undtagelser.

***

CBS overtager Last.fm

Mediegiganten CBS har købt Last.fm for 1.5 milliarder kroner.

Det amerikanske mediefirma CBS har købt britiske Last.fm for næsten halvanden milliard kroner. Og hvis en række mål opnås, udløser det en yderligere bonus på 220 millioner kroner.

I en pressemeddelelse skriver CBS, at købet vil hjælpe dem tættere på den unge målgruppe, de har svært ved at nå gennem traditionel tv og radio. Derudover vil CBS få gavn af Last.fms ekspertise indenfor Web 2.0.

Også Last.fm er begejstrede. Købet bringer dem tættere på visionen om at kunne tilbyde hvert et stykke musik og video nogensinde produceret, siger selskabets direktør.

CBS har også investeret et millionbeløb i Joost, det efterhånden meget omtalte tv-startup.

***

Gratisaviskrig rykker på nettet

To af News Yorks største gratisaviser flytter nu krigen om mediemarkedet over på nettet.

Metro og AmNew York har hidtil kæmpet om, hvem af de to, der kunne stikke flest aviser i hænderne på de rejsende i New Yorks subway, men nu flytter de fokus til den digitale platform, skriver New York Times. Metro New York planlægger således et website, som skal tage kampen op mod AmNew York, der allerede står stærkt med et website, der bygger på resterne af New York Newsday. Hvornår Metro New York slipper sit nye site løs er endnu ikke helt klart. Mere på hjemmesiderne: amny.com og ny.metro.us.

***

Tuesday, May 29, 2007

Ny onlinechef fra DR til Berlingske

Berlingske Tidende tager nu de første organisatoriske skridt til realiseringen af en ny offensiv strategi for redaktionel integration af den trykte avis og aktiviteterne på nettet.

35 årige Troels Behrendt Jørgensen hentes fra ledelsen af DRs nyhedsaktiviteter på nettet til stillingen som online-redaktionschef på Berlingske Tidende.

Her skal han stå i spidsen for strategi, udvikling og overordnet redaktionel drift af bl.a. Berlingske.dk, Business.dk, ErhvervsBladet.dk og Berlingske Nyhedsmagasins website.

Desuden skal han stå i spidsen for udviklingen af nye redaktionelle initiativer på nye medier, oplyser ansvarshavende chefredaktør Lisbeth Knudsen i en pressemeddelelse.

Troels Behrendt Jørgensen er uddannet journalist og har arbejdet med online-mediet næsten hele sin professionelle karriere.

Han var fra 2002 til 2005 redaktionschef for DR Nyheder Online og tekst-tv og siden 2005 indtil for nylig nyhedschef i DR Nyheder med ansvar for nye medier og Nyhedsbureauet DR Nyheder. Og han har på det seneste været en del af det team, som har stået for udvikling og implementering af DRs ny nyhedskanal på nettet.

Den ny online-redaktionschef får desuden den tværgående ledelsesopgave på Berlingske Tidende at bistå chefredaktionen og den øvrige ledelsesgruppe med at gennemføre en helt ny redaktionel samtænkning af avisproduktion og onlineproduktion.

Berlingske Tidende offentliggør i slutningen af juni sin nye strategi for samspillet mellem avisen og net-aktiviteterne.

Sidste uge meddelte Gregers Wedell-Wedellsborg, der i dag er direktør og redaktør for Berlingske Tidende Nye Medier, at han forlader Berlingske Tidende for at starte som chef for TV 2 Interaktiv til august.

***

Designpriser til epn.dk

Danmarks største erhvervs-hjemmeside, epn.dk - Erhverv På Nettet – har modtaget endnu en branchepris. Denne gang fra den skandinaviske avisdesign-organisation SND/S.

Fredag blev det afsløret i Stockholm, at epn.dk modtager en Bronze-medalje for sin måde at præsentere og strukturere erhvervsnyheder.

epn.dk blev lanceret i oktober 2006 og har allerede modtaget Danmarks Journalisthøjskoles Ejour-prisen 2007.

SND/S skriver i sin begrundelse for at uddele en bronze-medalje:

”Rosa grundfarve, konservativ blå. Hvordan skal et erhvervssite ellers se ud. epn.dk er rasende smart. Herlig ren, let at overskue, temposkiftt på forsiden og ET MEGET HØJT nyhedstempo”.

Og videre i begrundelsen:

”epn.dk er tryghed og fornyelse i skøn forening”.

Jyllands-Postens nye erhvervssite blev kort tid efter lanceringen den mest besøgte erhvervs-hjemmeside med læsertal langt større end Børsen Online og Berlingskes business.dk.

Jyllands-Posten modtog fredag adskillige andre priser under uddelingen fredag i Stockholm.

Internetavisen Jyllands-Posten leverede sidste år en stor foto-reportage fra fotograf Jan Dagø, der havde fulgt indonesiske svovlminearbejderes imponerende, men slidsomme liv med at bryde svovl i bunden af et kratet.

Foto-reportagen blev leveret i en særlig flash-opsætning, og SND/S-dommmerne begrunder hæderen:

”Danske jp.dk har ført den gammeldags filmstrimmel ind i den elektroniske tidsalder. På den måde giver man fotograferne en bedre måde at præsentere deres arbejde, end man kan gøre på tryk. De er sat op på en grafisk indbydende måde”.

Morgenavisen Jyllands-Postens modtog ialt syv designpriser. Ud over de to nævnte på de elektroniske hjemmesider, modtog avisen yderligere to bronze-medaljer og tre ”award of excellence”.

***

Monday, May 28, 2007

Her er nettets ti hemmeligste hjemmesider


BUSINESS.DK: Nu kan du få et indblik i den virtuelle verdens hemmeligste steder. Her kan man mingle med kendisser som Naomi Campbell og Tiger Woods, downloade det nyeste musik samt se, hvad der gør sig bedst på catwalken. Hjemmesiden Ekonominyheterna.se har lavet en liste over nettets ti hemmeligste steder.

1. ASmallWorld.net

Netstedet ASmallWorld er et online fællesskab skabt for folk, der har stærke forbindelser. Det er grundlagt af Erik Wachtmeister og har indtil videre over 130.000 medlemmer. Blandt medlemmerne i det eksklusive netværk findes Naomi Campbell, Paris Hilton, Quentin Tarantino och Tiger Woods.

For at blive en del af det eftertragtede netværk, skal man inviteres af et af medlemmerne.

2. Dopplr.com

Her mødes verdens it-millionærer. Formålet er, at de travle erhvervsfolk lægger deres rejseplaner ud på sitet, for på den måde at kunne mødes med hinanden ind imellem travle planer.

For et nærmere kig er brugernavn og password påkrævet.

3. Mailing-listen Elit

Alexander Bard har siden 1990'erne drevet mailing-listen Elit med flere hundrede mediefolk, musikere, debatører og forskere.

Man kan ikke komme med på listen med mindre, man bliver anbefalet af en fra fællesskabet.(Her kan desværre ikke henvises til en konkret side)

4. Bitme.org

På denne liste findes selvsagt også lukkede fildelingsselskaber. Et af disse er Bitme, hvor de nyeste film og musik kan findes. Siden har en bred appel, men er kun åben for registrede medlemme, eller folk , der har fået en invitation.

5. Demonoid.com

Demonid.com er endnu en fildelingstjenste. Til forskel fra de andre, tillader den jugoslaviske grundlægger Deimos kun, at man downloader 3 filer om ugen. Ønsker man at downloade mere, skal man være registreret medlem, hvilket man kun kan blive gennem invitation fra andre.

6. Bitmetv.org

Fildelingstjenesten bitmetv fokuserer primært på tv-relaterede indslag. Bitmetv er en yderst eksklusiv side, og som med de fleste andre sider på denne liste, kan man kun komme med, hvis man får en invitation.

Folkene bag siden har til tider ment at der var for mange medlemmer og har derfor sparket folk ud. Noget, der har gjort det endnu mere eftertragtet at være medlem.

7. Spotify

Spotify er stadig under udvikling og derfor ikke åben for medlemmer endnu. Spotify er en musikside, der ikke vil være åben for hvem som helst.

8. Clipspit

Den eneste, som er synlig for offentligheden på denne side, er Clitspits blogg. Man bag den synlige forside gemmer der sig hemmelige fora, hvor medlemmerne udveksler musikmix.

9. Oink

Oink er ligesom de andre sider lukket for registrering, og kun med en invitation fra et eksisterende medlem, bliver man lukket ind på siden, der handler om unik og særpræget musik.

10. Worth Global Style Network (WGSN)

WGSN blev skabt af Julian and Marc Worth i 1998. Siden handler først og fremmest om trends. Her findes alt fra modeopvisninger til trend-analyser. Blandt de mange medlemmer findes store selskaber som: Calvin Klein, Dolce & Gabbana og Hennes & Mauritz.

Et medlemskab koster efter sigende 38.000 kroner.