Saturday, October 13, 2007

porn.com v wallstreet.com

Netadressen Porn.com er stadig den hidtil dyreste. Adressen WallStreet.com var i går på auktion i Florida og var ventet solgt som den nu dyreste. Men buddene kom ikke højt nok op.

Porn.com blev solgt i maj for 9,5 mio. dollars eller 49,8 mio. kr., og mindsteprisen for WallStreet.com var sat til mellem fire og fem mio. dollars, men med forventning om en langt højere pris, når hammerslaget endelig faldt.

Men det højeste bud ved auktionen i Florida var på sølle tre mio. dollars, og derfor blev salget aflyst, oplyser Bloomberg.

Netadressen WallStreet.com har ikke været i brug, siden den for fire år siden blev solgt for 2,3 mio. dollars af et Caraibien-baseret casino-selskab, som havde købt domænenavnet i 1999 for en mio. dollars.

Den nuværende ejer, en europæisk internet-entreprenør og to andre investorer, vil nu forsøge at fremskaffe højere bud gennem en web-baseret auktion.

***

wallstreet.com v porn.com

Netadressen wallstreet.com er sat til salg i dag og kan ende med at sætte verdensrekord.

Buddet ventes at kunne nå op på en verdensrekord, når netadressen wallstreet.com i dag sættes til salg.

Dermed vil den attraktive adresse, som refererer til finansgaden af samme navn i det nedre Manhattan i New York, kunne vise sig mere værd end porn.com, som tidligere i år blev solgt for 9,5 millioner dollars - 49,8 millioner danske kroner.

Mindsteprisen på wallstreet.com er sat til 21-26 millioner kroner, skriver nyhedstjenesten Bloomberg. Det er Moniker.com, som står for auktionen, der holdes i Florida.

Tidligere netkasino

Wallstreet.com har ikke været i brug, siden adressen for fire år siden blev solgt for 2,3 millioner dollars (12 millioner kroner) af et caraibisk kasino, som selv købte den for en million dollars i 1999 og drev netkasino. I dag ejes wallstreet.com af et europæisk selskab og to andre investorer.

I 2006 blev sex.com, solgt for 73 millioner kroner, mens Internet-adressen business.com gik for 45,5 millioner kroner tilbage i 1999.

Få ledige adresser

.com-adresserne er de mest populære. Oprindelig var domænet tænkt som en angivelse af kommerciel virksomhed. I praksis satte amerikanerne, som administrerer de ikke-nationale Internet-domæner, sig på .com-domænet, og det er i dag ofte vanskeligt at finde en netadresse under .com-domænet, som ikke allerede er købt. Folk har også vænnet sig til at gætte på en .com-adresse, hvis den side, de søger, ikke findes i en national udgave, f.eks. med en .dk-adresse for Danmark.

Ifølge Bloomberg blev vodka.com sidste år solgt for tre millioner dollars til et russisk firma, som ønskede at udvide forretningen til Nordamerika, og der er i år solgt et betydeligt højere antal .com-netadresser for 10.000 dollars og derover.

Til sammenligning koster det 45 kroner om året at købe retten til en dansk netadresse.

***

Thursday, October 11, 2007

tv2.dk satser stort på online-nicher

Ny direktør for det digitale område hos TV 2 skyder en storstilet online-satsning i gang i starten af næste år, hvor særligt nye niche-sites skal sikre, at antallet af brugere på nettet fordobles inden udgangen af 2009.

TV 2 forbereder sig i øjeblikket på en stor online-satsning, der skydes i gang i starten af næste år, og som skal sikre, at antallet af ugentlige brugere som minimum fordobles inden for to år.

Det fortæller manden, der skal sikre, at TV 2 bliver en endnu mere markant spiller i det digitale univers, end tilfældet er i dag, Gregers Wedell-Wedellsborg, der i sommer blev hentet fra Berlingske Tidende til TV 2 for at løfte den opgave som direktør for Interaktiv Indhold i TV 2.

»Der kommer en kaskade af nye lanceringer i det kommende år. Vi skal have en vækst på minimum 50 procent i antallet af ugentlige brugere inden udgangen af næste år,« siger han.

Ifølge de nyeste målinger har tv2.dk 768.418 ugentlige brugere svarende til 1,4 millioner brugere om måneden. Dermed er tv2.dk den tredjestørste hjemmeside i Danmark kun overgået af krak.dk og dr.dk. Med målet om som minimum at fordoble antallet, skal TV 2 inden udgangen af 2009 have kontakt med flere end 1,5 millioner brugere om ugen. Siden Gregers Wedell-Wedellsborg tiltrådte stillingen, er der lanceret fire større ting på det digitale område: Et nyt krimi-site og et brugergeneret nyheds-site sammen med TV 2 Nyhederne, TV 2 Radios hjemmeside er relanceret, og så er der lagt flere videoklip ud overalt på tv2.dk. I løbet af efteråret får Zulus hjemmeside et løft, og der kommer desuden et par andre lanceringer, som TV 2 stadig holder tæt med. Først til næste år bliver strategien for alvor rullet ud, og der skal særligt satses på niche-sites.

»Det er den store ændring i strategien: Vi går fra kun at satse på tv2.dk til også at lancere flere digitale brands. Der kommer en række nichekanaler på nettet med selvstændige brands, med egen profil og med egen redaktion,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg, der ikke vil fortælle, hvor mange penge der er sat af til den digitale udvikling.

Samme melding kommer fra TV 2s bestyrelsesformand, der siger, at det ikke er økonomien, der sætter begrænsninger på området.

»For det er helt klart et vigtigt udviklingsområde,« siger Niels Boserup.

Det digitale område er et ud af tre store satsningsområder for TV 2, der desuden skal styrke TV 2s hovedkanal og samtidig lancere en række nye TV-kanaler. At det digitale område er et af de store satsningsområder kan desuden ses på, at det ikke er berørt af TV 2s spareplan, hvor omkring 80 millioner kroner skal findes, hvilket blandt andet er skyld i, at TV 2 ikke sender sport over julen.

Men efter at Gregers Wedell-Wedellsborg sagde ja til stillingen hos TV 2 og frem til i dag er der kommet et halvårsregnskab med nedjusteringer til årets resultat på omkring 100 millioner kroner på bordet. På spørgsmålet om, hvorvidt det har begrænset udviklingen på det digitale område, siger han:

»Vi har fremlagt den digitale strategi for bestyrelsen, og vi har fået den godkendt. Nej, vi har ikke fået færre penge til at udvikle området,« siger han.

Så dine ambitioner, fra før du tiltrådte stillingen og til i dag, er intakte?

»Det interaktive område er meget afhængigt af, hvordan TV2 udvikler sig samlet set. Og det er klart, at jo bedre TV 2 udvikler sig, jo flere ting kan vi sætte i søen. Men de ønsker, vi indtil nu har haft, har vi fået midler til,« siger han og afviser samtidig, at nogle lanceringer er blevet udskudt på grund af økonomien i TV 2.

TV 2 ønsker ikke at oplyse om antallet af brugere på de enkelte under-sites til hovedsiden tv2.dk, men oplyser kun om det samlede antal brugere på hele tv2.dk.

***

Tuesday, October 09, 2007

Dansk web bureau har stor succes i USA

Et dansk webdesignfirma i USA har så stor succes, at firmaer som Yahoo, Apple og Google ofte må gå forgæves, når de banker på døren med en ordre.

Det danskejede firma, Cuban Council, der har base i San Francisco, har et stort vækstpotentiale, men det er slet ikke firmaets strategi. Det tillader sig derimod at sige nej til de mange af de store kunder, fordi firmaet ikke ønske at vokse sig større.

Michael Schmidt er kreativ chef i Cuban Council, og hans pointe med nulvækststrategien er, at kreativiteten lever bedst under små forhold.

Relanceret Googles forside
- Når man kigger på de af vores kunder, der kommer over 20 ansatte, så mister deres folk i ledelsen ofte tråden. Så ved de ikke, hvad der sker på arbejdspladsen. Det vil vi ikke have med Cuban Council. Vi vil have, at jeg altid ved, hvad alle menneskene i vores firma laver, siger Michael Schmidt til DR.

Cuban Council har eksempelvis designet Facebook's logo, de har relanceret Googles forside, og de arbejder løbende for Apple. Men firmaet har også blandt andet skrottet kunder som Yahoo og Orange, fordi firmaerne ikke kunne acceptere Cuban Councils krav om kreativ frihed.

Farvel til millioner
Mange af de amerikanske kunder har efterhånden accepteret danskernes særegne virksomhedsstrategi. Andre ryster bare på hovedet.

- For dem at se er det fuldstændig hul i hovedet, at man ikke er interesseret i at blive kæmpestore eller blive købt af et stort firma, fortæller Michael Schmidt.

Strategien har betydet, at Michael Schmidt og hans kolleger undervejs har vinket farvel til millioner af kroner.

Siger nej til tre ud af fire
- Selvom det nogle gange gør lidt ondt, at man ikke har råd til at få det kæmpestore hus med svimming pool, så synes jeg stadig, det er det værd, siger Michael Schmidt.

Cuban Council arbejder netop nu på en ny stor opgave for Google, hvor Michael og kollegerne designer helt nye forsider for den førende søgemaskine på nettet. Men ellers siger firmaet i San Francisco nej til tre ud fire store kunder for tiden.

- Vi er først ledige til nye job i foråret 2008, fortæller Michael Schmidt.

***