Wednesday, February 22, 2006

Danske firmaer venter med weblogs

Tuesday, February 21, 2006

Nyt norsk business-site

Den 18. april er der premiere på nyt norsk website med nyheder om erhvervslivet. Det er den norske mediegigant, Schibsted, som lancerer N24 i samarbejde med avisen Verdens Gang. N24.no bliver adressen på webavisen, som i stor udstrækning kommer til at ligne svenske N24.se. Dets fulde navn bliver også identisk med den svenske pendan - Næringsliv 24.

Monday, February 20, 2006

iBYEN går på nettet


MARKEDSFORING.DK: Nu får aok.dk kamp til stregen, når iBYEN går på nettet i uge 9. Hvad gør du, når du skal finde en god restaurant, se hvilke film der går i biografen eller Glyptotekets åbningstider? Indtil videre har det bedste tilbud været at gå på aok.dk, som er ejet af Berlingske og har over 100.000 unikke læsere om ugen. Fra uge 9 er der dog et alternativ, når iBYEN.dk, der ejes af Politikens hus, bliver lanceret.

Anmeldelse: URBANAVIS.DK er relanceret (***/******)


Anmeldelse er under udarbejdelse.

Anmeldelse: EUROMAN.DK er relanceret (*/******)


Anmeldelse er under udarbejdelse.

Danskerne vil vide mere om øl (på nettet)

JP.DK: De store bryggeriers hjemmesider er de mest velbesøgte, men også mikrobryggerierne kan mærke den stigende interesse for kvalitetsøl.

De, der vil læse om øl, går til Carlsberg.dk, de, der interesserer sig for musik, går til tuborg.dk, og de ægte ølentusiaster besøger de små bryggeriers hjemmesider.

Det viser den seneste landsdækkende panelundersøgelse fra analysebureauet Userneeds.

Carlsberg har Danmarks mest besøgte hjemmeside om øl. På den kan man blandt andet blive klog på øllets historie, læse om hvordan øllet laves og finde madopskrifter, der passer godt til forskellige typer øl.

Al denne information om øl suppleres med et væld af konkurrencer og en butik, hvor man kan købe alt fra paraplyer til køleskabe - Med Carlsbergs logo på selvfølgelig.

Hjemmesiden er flot og gennemført designet, så Carlsberg kommer via hjemmesiden til at fremstå som en professionel virksomhed med styr på markedsføring og merchandicing.

Rundvisningerne på Carlsberg er populære både som skoleudfluger og for folk, der blot vil ind og se hvordan ølbrygningen foregår. Derfor kan man også læse en del om rundturen og om Carlsbergs seneste tiltag: Husbryggeriet Jacobsen, der skal levere det ypperste indenfor moderne ølbrygning. Der er med andre ord noget for enhver smag, og derfor er det også den foretrukne hjemmeside om øl for hele 35 pct. af danskerne.

Den eneste kritik, der lyder overfor Carlsberg.dk, er, at den er langsom at bevæge sig rundt på, og det kan være irriterende, hvis man kommer der ofte. Erhvervsbrugerne er således ikke specielt tilfredse med Carlsberg.dk, hvor de føler sig noget tilsidesat og synes det er vanskeligt at finde frem til den information, de skal bruge. Carlsberg ville nok gøre klogt i at henvise dem meget tydeligere til Carlsberg.com.

Musik og konkurrencer

Tuborg gør noget ved musikken og det afspejler sig tydeligt på deres hjemmeside, som er mere snævert skruet sammen med Carlsbergs. Dansk musik er omdrejningspunktet på Tuborg.dk, og det lider øllet noget under.

Selv om sidens besøgende er glade for Tuborgs klub, TubKlub, og den radiostation, som Tuborg driver sammen med Gaffa, vil de også gerne vide noget mere om, hvordan Tuborg laver de forskellige slags øl.

Tuborg.dk er bygget op omkring et meget lille skærmbillede, og det irriterer mange. Ved at udvide til den skærmopløsning, der er standard i Danmark, kunne Tuborg præsentere hjemmesidens indhold meget bedre og give brugerne et større overblik over de forskellige muligheder på hjemmesiden. Særligt hårdt ramt af den meget lille skærm er Tuborgs butik, Tubshop, hvor man kun kan se på ganske få produkter af gangen.

Udover musikken er det de mange konkurrencer, der trækker flest danskere ind på Tuborgs hjemmeside. Særligt populære er konkurrencerne omkring Tuborgs juleøl, Sneøllen.

Mikro er blevet stort

Det er ikke kun Tuborg, der sælger meget øl op til Jul. Allerede 4. november måtte mikrobryggeriet Brøckhouse, der har hjemme i Hillerød, melde udsolgt for juleøl efter kun en uges salg, og det selv om de havde lavet dobbelt så meget juleøl som i 2004. Denne stigende efterspørgsel på feinschmecker-øl fra danske mikrobryggeriet har fået mange til at prøve lykken som brygmestre, og deres hjemmesider er lige så populære som deres øl.

Mikrobryggerier som Herslev Bryghus, Nørrebro Bryghus og Bryggeri Skovlyst har gode hjemmesider, der fortæller om de ølvarianter, de producerer.

På deres sider kan man virkelig mærke entusiasmen omkring bryggeriet stråle ud af skærmen, så det er tydeligt, at disse mennesker ikke kun brygger øl for forretningens skyld, men lige så meget, fordi de synes det er spændende.

Ølsalget har været for nedadgående i Danmark de seneste par år, og det forsøger bryggerierne nu at lave om på ved at relancere øl som noget ganske særligt, og noget man kan nyde som feinschmecker.

Meget tyder på, at især de små bryggerier har bidraget til denne udvikling ved at udforske ølbryggeriet og skabe overraskende varianter af de øltyper vi kender i forvejen.

Panelundersøgelsens deltagere roser desuden Carlsberg for initiativet omkring husbryggeriet Jacobsen, ligesom de håber, at der i fremtiden vil komme mange flere spændende opskrifter, der egner sig til øl.

Webindex om bryggerier (PDF, 32KB)

Åbner hjemmeside for muslimer

RITZAU: Over 63.000 danskere har nu skrevet forsoningsbreve- og hilsener på internettet til den muslimske verden.

Hjemmesiden http://www.anotherdenmark.org, der lægger afstand til Muhammed-tegningerne og opfordrer til respekt og tolerance mellem religioner og befolkningsgrupper, har efter en halv million besøgende på mindre end en uge besluttet at udvide initiativet, så det bliver muligt for muslimer verden over at sende en hilsen tilbage til Danmark.

- Det er fantastisk at opleve, at vi rent faktisk har fået hul igennem til den muslimske verden. Mange har udtrykt stor glæde for initiativet og fortæller, at det fuldstændig har ændret deres billede af Danmark som et særligt islamfjendtligt land. Derfor åbner vi nu et formelt rum på siden, så muslimer verden over kan svare på de danske fredshilsner, fortæller en af initiativtagerne, Nikolai Lang.

Foreløbig har 12.000 danskere via hjemmesiden skrevet under på et brev, der "tager skarpt afstand fra Jyllands-Postens krænkelser af muslimer verden over", og på hjemmesiden http://www.forsoningnu.dk. var antallet af underskrifter tirsdag nået op på 51.204.

75.000 nye weblogs hver dag

JP.DK: Hvert sekund kommer en ny blogger på nettet. Fænomenet vælter ned over pc-brugerne som en lavine.

For tiden er der cirka 27 millioner webloggere i verden, populært kaldet bloggere, skriver Dagens Industri.
Antallet vokser så eksplosivt, at det fordobles hver fem og en halv måned, fremgår det af en undersøgelse foretaget af analysevirksomheden Technorati.

Såvel skribenterne som læserne af weblogs har gjort det til en vane at være med på det nye fænomen.

Derfor er der også tale om hyppige opdateringer. De p.t. 27 millioner blogs forsynes dagligt med 1,2 mio. nye indlæg.

75.000 nye blogs kommer til hver dag, og af dem er cirka halvdelen stadig aktive efter tre måneder.