Thursday, September 21, 2006

Surf efter ansigter på nettet

Med en såkaldt biometrisk billedsøgningsmaskine håber firmaet Polar Rose at revolutionere Internettet.
I Malmø er folkene bag Polar Rose i gang med at gøre klar til lanceringen af verdens første søgemaskine med integreret ansigtsgenkendelse.

- Vi har en unik kerneteknologi i absolut verdensklasse, men vigtigst har vi en super god idé til at anvende den på en sjov og innovativ måde, siger adm. direktør i Polar Rose, Nikolaj Nyholm.

30 millioner i venturekapital
Til at løfte den opgave har Polar Rose fået tilført 30 millioner kroner fra Nordic Venture Partners.

- Polar Rose er interessant, fordi vi tror meget på markedet omkring billedsøgning og fordi hele Polar Rose idéen er vildt spændende. Vi kender desuden Nikolaj i forvejen fra Speednames og ved at han og hele holdet kan løfte den opgave, de er gået i gang med, siger partner i Nordic Venture Partners, Claus Højbjerg Andersen.

Kompliceret teknologi
Teknologien er kompliceret, men skulle ifølge folkene bag være enkel at anvende.

Et lille program sørger for at finde ansigter på billeder overalt, hvor der surfes på Internettet. Ansigterne markeres med en rose og et tryk på rosen giver svar på hvem personen er, hvem personen ligner, samt giver surferen mulighed for at skrive information ind om personen i fald surferen ved hvem personen er.

Med programmet følger en søgemaskine, hvor alle noterede billeder lagres og stilles til rådighed for alle.

Polar Rose kan også bruges lokalt til f.eks. at lede efter billeder på sit online fotoalbum og på sigt sin egen harddisk.

Kamp om mobil–hjemmesider på vej

Det skal være slut med at se kaotiske og rodede hjemmesider, når man går på internettet på mobilen. Derfor har 13 IT-giganter nu lavet nye domænenavne, der er klar til de små mobilskærme. I stedet for at skrive dk i slutningen af internetadressen, kan man fremover skrive mobi. Så slipper man nemlig for den gnidrede tekst, et uoverskueligt layout og billeder, der er umulige at se, når man går på nettet via sin mobil. Men de nye domænenavne kommer ikke til at hænge på træerne. Det nye internet-efternavn mobi bliver nemlig sat til salg over hele verden, så derfor vurderer afdelingsleder i IT-firmaet Whyse, Karl Erik Jessen, at de danske virksomheder skal slå til nu, hvis de vil have deres hjemmesider ud på de små mobiler. "Vi ser en tendens til, at folk bruger mobilen mere og mere, når de går på nettet. Derfor er det vigtigt, at virksomheder og medier følger med udviklingen hos deres kunder," siger Karl Erik Jessen til Børsens Nyhedstjeneste (BNT). Teknisk set kan det lade sig gøre, at få hjemmesiderne til at finde ud af, om man bruger en computer eller en mobil, når man surfer forbi, og dermed kan siderne rette sig ind efter hvor stor skærmen er. Men alligevel regner Karl Erik Jessen med, at mobi-efternavnet bliver populært: "Mobi-navnet giver mobilbrugerne tryghed, fordi de ved, at hjemmesiden i forvejen er sat op til at kunne vises på mobiltelefonen." Karl Erik Jessen fortæller, at Whyse allerede har modtaget henvendelser fra virksomheder, der vil være med i kampen om de nye hjemmesider. Det er blandt andet Google, Microsoft, Nokia og Ericsson, der står bag de nye mobil-hjemmesider.

Wednesday, September 20, 2006

Nyt domæne til netsurfing på mobiltelefon

Mobilt. Et nyt domæne vil nu gøre det langt nemmere at gå på internettet over mobiltelefonen. .Mobi er udelukkende et domæne for internetsider, der skal kunne vises på mobilen.

Internettet skal være mere tilgængeligt over mobiltelefonen. Derfor bliver der nu lanceret et nyt domæne udelukkende for netsurfing over mobiltelefonen. Domænet hedder .mobi og netop i dag slutter ansøgningsfristen for de store varemærkeregistrerede virksomheder samt organisationer.

Flere af de helst store spillere som blandt andre Google, Microsoft og Nokia har meldt sig under det nye domæne.

Læs hele artiklen i ErhvervsBladet her.
http://www.erhvervsbladet.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060920/NEWS04/109210185