Thursday, April 19, 2007

Dansk Supermarked afviser rygter

Computerworld korrigerer: Dansk Supermarked er ikke på vej til at købe husholdningen.dk, fastslår selskabets informationschef , Erik Eisenberg, efter Computerworld onsdag bragte artiklen "Dansk detailkæde kan være på vej med net-satsning".

Detailkæden Dansk Supermarked er ikke på vej til at købe net-supermarkedet husholdningen.dk, fastslår informationschef i Dansk Supermarked, Erik Eisenberg, efter Computerworld onsdag bragte artiklen "Dansk detailkæde kan være på vej med net-satsning."

Hans reaktion kommer, efter Computerworld i artiklen skrev, at meget tyder på, at det er Dansk Supermarked, - der står bag blandt andet Bilka, Føtex og Netto - som er ved at forberede sig på at rykke på nettet og helt ud til kundernes hoveddør ved at købe husholdningen.dk.

Men det er det altså ikke, fastslår Erik Eisenberg.

Dansk Supermarked fastholder, at selskabet ikke ønsker at udtale sig om selskabets strategiske overvejelser om internettet.

"Vi er på et marked, hvor konkurrencen er meget hård, og konkurrenterne holder øje med hinanden. Derfor får du ikke noget ud af mig," lød det fra Erik Eisenberg onsdag.

***

Husholdningen.dk er ved at blive solgt

Det lille online-supermarked husholdningen.dk er ved at blive solgt til en af de tre store detailkæder - Dansk Supermarked, Coop eller Dagrofa, skriver Computerworld.dk.

Husholdningen.dk ønsker ikke at afsløre, hvem af de tre kæder, de har diskuteret opkøb med.

"Jeg vil ikke ødelægge den gode dialog, som vi har fået etableret nu, ved at give pressen oplysninger," siger direktør Andreas Hensen, husholdningen.dk, til Computerworld.dk.

Online-supermarkedets styrke er, at kunderne kan bestille sine dagligvarer over nettet, som derefter leveres til døren. Derfor er virksomheden interessant for detailkæderne, som formentlig kan hente mange penge via e-handel.

Tyder på Dansk Supermarked

Ifølge Computerworld.dk tyder meget på, at det er Dansk Supermarked - der har en markedsandel på 30,2 pct. og står bag blandt andet Bilka, Føtex og Netto - som forbereder sig på at gå online.

Detailkæden vil dog ikke ud med konkrete planer om fremtiden.

"Jeg vil ikke udtale mig om Dansk Supermarkeds strategiske overvejelser. Vi er på et marked, hvor konkurrencen er meget hård, og konkurrenterne holder øje med hinanden. Derfor får du ikke noget ud af mig," siger informationschef Erik Eisenberg fra Dansk Supermarked.

Dansk Supermarked har stadig et stort uudnyttet potentiale, hvad angår det digitale salg. Indtil videre er det kun fotofremkaldelser og musiksalg, som koncernen bruger nettet til.

Coop Danmark, der står bag syv dagligvarekæder og har en markedsandel på 36,6 pct., har allerede plantet en fod på internet-platformen med NETtorvet. Her kan man købe dagligvarer, men i modsætning til husholdningen.dk bringer NETtorvet ikke ud.

"Jeg kender ikke det fjerneste til et kommende opkøb af et online supermarked," siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop.

ISO var den første

ISO, der for nylig blev konverteret til Super Best, var den første til at sælge og udbringe varer via nettet. Selvom omsætningen steg pænt, blev e-handel eventyret dog aldrig rentabelt og måtte lukkes ned i 2002. I 2005 blev kæden opkøbt af Dagrofa, som også afviser et opkøb af husholdningen.dk.

"Vi undersøger selvfølgelig markedet og har blandt andet erfaringerne med ISO's online-initiativ in mente. Men vi har ingen konkrete planer om overtagelser af online-supermarkeder på nuværende tidspunkt," lyder det fra adm. dir. Carsten Normann Dagrofa.

***

Monday, April 16, 2007

Jyllands-Posten opruster digitalt

Jyllands-Posten opprioriterer de digitale medier. Over de næste tre år skal godt en tredjedel af avisens journalister overflyttes til netavisen.

Over de næste tre år skal 33 af Jyllands-Postens 110 skrivende journalister vænne sig til at skrive til netavisen i stedet for til printavisen. Det er resultatet af, at morgenavisen nu vælger at opprioritere de digitale medier, siger chefredaktør Carsten Juste.

- Folks læsemønstre har ændret sig. Især de unge går på nettet og får deres nyheder der, og derfor forsøger vi at tilpasse os og finde en passende balance mellem de trykte medier og nettet. Vi har i forvejen en stor satsning på nettet, så det nye er, at vi nu accelerer den udvikling meget kraftigt, siger Carsten Juste til Ritzau.

Hurtigere end planlagt

Medarbejderne blev mandag orienteret om planen, der kan blive gennemført endnu hurtigere end planlagt, hvis indtægterne fra bannerannoncer på netmedierne fortsætter med at stige. Netop den forbedrede økonomi i de digitale medier har allerede ført til en kraftig oprustning blandt medier i Danmark og udlandet.

- Målet er at få en meget synlig placering på markedet og få slået vores navn og kvalitet fast. De medier, der først gør det, får også brugerne og dermed indtægterne på markedet for bannerannoncer, siger Carsten Juste.

Afviser besparelser
Han afviser samtidig, at avisen står over for besparelser i stil med Berlingske Tidende, der mandag meddelte, at man nedlægger 350 stillinger.

- Jyllands-Posten er en usædvanlig god forretning. Vi har lige leveret et regnskab, som er rekord i bladets historie, hvor vi leverer et bidrag til koncernen på 100 millioner kroner, så der er ikke sparerunder i sigte. Men vi ser selvfølgelig hele tiden på, om vi finde rationaliseringsgevinster. Det har vi f.eks. gjort i Århus, hvor vi har slået JP-Århus og 24timer sammen.

Jyllands-Posten har i forvejen omkring 25 redaktionelle medarbejdere på avisens digitale redaktioner.

***

Sunday, April 15, 2007

Google overtager DoubleClick for over 17 milliarder kroner

Søgemaskine-giganten kom konkurrenter som Microsoft og Yahoo i forkøbet, da en aftale om at købe it-selskabet DoubleClick for godt 17 mia. kr. faldt på plads fredag.

Med købet af DoubleClick for 3,1 mia. dollars (17,1 mia. kr.) tager Google et kæmpe skridt ind på markedet for grafiske annoncer og bannerreklamer på nettet - en del af markedet, som hidtil har været kraftigt domineret af ærkerivalen Yahoo!.

Yahoo var da også med i feltet af interesserede købere, som måtte se sig slået på målstregen af Google.

DoubleClick er Googles største enkeltstående opkøb nogensinde. For cirka et halvt år siden pungede Google ud med 1,65 mia. dollars (9,1 mia. kr.) for YouTube.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters betyder handlen, at Doubleclicks majoritets-ejere, kapitalfonden Hellman & Friedman, i den grad har scoret jackpot. Hellman & Friedman erhvervede for 21 måneder siden DoubleClick for 375 mio. dollars (2,1 mia. kr.), og har dermed mere end ottedoblet sin indsats siden da.

Google meddelte markedet om aftalen fredag efter børsernes lukketid, men i den elektroniske efterhandel faldt Google-aktien 0,5 pct.

Flere analytikere mener ifølge Reuters, at købsprisen er urealistisk høj.

***