Saturday, August 25, 2007

Teknisk nedbrud rammer politiken.dk

Politikens netavis gik tidligt i morges i sort og var ikke tilgængelig for læserne det meste af dagen.

Et omfattende teknisk nedbrud ramte i dag politiken.dk.

Siden kl. 6 i morges har det ikke været muligt for redaktionen at opdatere siden med nyheder, ligesom at det ikke har været muligt for brugerne at komme ind på siden.

Nedbruddet ramte også kortvarigt ekstrabladet.dk og rejsesitet turengaartil.dk, der begge ligesom politiken.dk udgives af JP/Politikens Hus.

Lidt efter kl. 18 var politiken.dk igen i luften og bliver derefter opdateret med dagens vigtigste nyheder.

Vi beklager nedbruddet overfor vore læsere og annoncører.

***

Friday, August 24, 2007

Microsoft frigiver ny Silverlight-søgemaskinen tafiti.com


Der er skruet op for den grafiske brugerflade på Microsofts nye søgemaskine: Tafiti.

Microsoft har smidt en ny søgemaskine på gaden, der blandt andet skal fremme brugen af den nye Flash-konkurrent Silverlight.

Tafiti.com er baseret på Microsoft Live Search men pakket ind i Silverlight.

Nye redskaber
Det umiddelbare indtryk af Tafiti når man sammenligner med andre søgemaskiner er, at der ikke er så meget nyt under solen i forhold til kvaliteten af søgninger. Men brugerfladen bidrager med nogle nye redskaber.

Med musen kan man trække resultaterne af sine søgninger over i bakker til højre, hvor de kan grupperes og navngives. Senere kan man videresende eller blogge de gemte søgninger med få kliks.

Hvis man logger på med sin Microsoft-konto, kan man se de gemte søgninger flere steder.

At man kan få sine resultater opstillet grafisk som et træ, virker dog en anelse ligegyldigt.

Tafiti skulle fungere i de mest gængse browsere, men søgemaskinen kræver, at du installerer Microsofts Flash-konkurrent Silverlight.

***

Wednesday, August 22, 2007

Blogs langt mere effektive end bannere

Weblogs får fem til seks gange så mange klik som bannere og er dermed mere effektive, viser en undersøgelse.

En undersøgelse fra Director A/S viser, at CTR "Click-through rate" på et professionelt blog-indlæg er 5-6 gange mere effekt end et traditionelt banner.

"Kommerciel blogging giver et stort afkast for vores kunder. Det er den dedikerede brugere, der kommer over på sitet," siger Martin Stahl, online manager på reklamebureauet Director A/S, der sommeren igennem bl.a. har kørt et blogging projekt for virksomheden saveme.dk

"Vi kan rent faktisk også aflæse i statistikken, at brugere, der kommer via en blog, køber væsentligt mere end brugere, der kommer via et banner," siger han.

Han opfordrer også virksomheder til at være opsøgende på andre "blogs" og blande sig i relevante debatter, fordi et blogindlæg ifølge ham forøger sin værdi, når folk kommenterer på det.

***

Adobe Flash Player 9 viser HD-video

Adobes nye betaversion af Flash Player 9 gør det muligt at se højtopløseligt videoindhold via nettet. Playeren understøtter nemlig samme format som ligger bag Blu-Ray og HD-DVD.

Adobe er klar med en ny betaudgave af Flash Player 9, der gør det muligt, at se højtopløseligt videoindhold på internettet takket være indbygget understøttelse af H.264-standarden. H.264 er samme format som ligger bag de højtopløselige videoformater Blu-Ray og HD-DVD.

Den nye betaudgave af Flash Player 9 er døbt Moviestar og den kan hentes via Adobe Labs.

Nyt i Moviestar/Flash Player 9 er også understøttelse af audioformatet High Efficiency AAC (HE-AAC), som giver flere lydfunktioner.

Hastigheden på maskiner med en flerkerne-processor er blevet forbedret, fordi Moviestar nu udnytter flerkerne-teknologien til fulde.

Den endelige verson frigives til efteråret som en opgradering.

***

Tuesday, August 21, 2007

Danske bloggere betales for postiv omtale

Er du blevet anbefalet en ny Sony Ericsson-telefon på en weblog? Så kan de være en betalt blogger, der rent faktisk tjener penge på at tale positivt om et produkt eller serviceydelse. Reklamebureauet Bloggerwave har foreløbigt fået cirka 400 danske bloggere til at tale positivt om telefonen.

De danske bloggere får som modydelse til den positive omtale et honorar på mellem 30 og 100 kroner, skriver Comon.dk.

Ifølge kritiske ryster vil reklamebudskaberne på kort tid underminere bloggernes troværdighed og på længere sigt betyde døden for den unikke form for nyhedsformidling, som blog-konceptet indebærer.

Men ikke desto mindre er de betalte bloggere virkelighed – og det er lovligt. Forbrugerombudsmanden her nemlig netop givet grønt lys for, at virksomheder må betale bloggere for at omtale produkter og serviceydelser mod betaling.

"Kommerciel blogging har utrolig stort potentiale. Både for virksomheder der vil markedsføre deres produkter alternativt, og for bloggere der vil tjene penge på at dele deres mening med andre," siger Ulrik Svane til Comon.dk.

Han er medstifter af det nystiftede Bloggerwave.

Ifølge forbrugerombudsmanden skal det dog fremgå, at bloggeren modtager betaling. Ellers kan det betragtes som skjult reklame i strid med markedsføringsloven.

Hos Bloggerwave står det bloggeren frit for, hvordan omtalen skal udformes. I alt har Bloggerwave omkring 7000 blogere over hele verden tilknyttet, men kun de 400 er danske.

***

Borsen.dk starter nyt politisk site

Med et decideret site med politiske nyheder fra såvel det gratis borsen.dk som dagbladet Børsen, meningsmålinger og links til relevante steder rundt om på nettet, byder borsen.dk nu på en endnu bedre politisk dækning for læserne.

Borsen.dk har to journalister på det erhvervspolitiske stof, og redaktionen er selvfølgelig parat til en gennemgribende dækning af valget, når statsministeren afslører datoen for næste valg.

Hen over efteråret vil borsen.dk løbende udbygge sitet med flere informationer, links, debat og nøgletal, så vores læsere hurtigt og nemt kan få et overblik.

Gå ind på borsen.dk/politik og hold dig underrettet om den del af dansk politik, der har betydning for dansk erhvervsliv.

***

Jan Duckert: "De nye medier kommer" (!)


Hvornår tør bureauerne tage skridtet og skrue ned for de klassiske medier og op for de nye, spørger medstifter og adm. direktør for PeopleGroup/Wibroe, Duckert&Partners, der her giver sit bud på branchens største udfordringer.

De nye medier kommer. Sådan er der blevet råbt længe, men landets reklamebureauer er stadig usikre på, hvornår det store skridt ind i den digitale verden skal tages, vurderer Jan Duckert, medstifter og adm. direktør i PeopleGroup/Wibroe, Duckert&Partners.

»Spørgsmålet er, hvornår bølgen brydes: Hvornår tør man tage skridtet og skrue ned for de klassiske medier og op for de nye. Hvornår tør man at sige det til klienten. Det er vi alle sammen usikre på,« siger Jan Duckert på spørgsmålet om branchens største udfordringer de kommende år.

Læs hele artiklen på business.dk her.

***

Forlag udgiver specialmagasiner paa nettet

Den danske virksomhed Danmag vil udgive 20-25 specialmagasiner, som kun udkommer på nettet, men med magasinformatets muligheder.

Konceptet, der kombinerer den netbaserede nyhedsformidling med magasinformatets muligheder for flot layout og længere artikler er udtænkt af den danske entreprenør Hans Ole Andreasen, der har satset et ukendt tocifret millionbeløb efter en lang karriere som økonom.

"Det er klart, at det er op ad bakke til at starte med. Det er et nyt koncept og det er nye produkter, men vi er fortrøstningsfulde," siger han til ErhvervsBladet.

Det første af magasinerne startede i juli og henvender sig til mobiltelefon-brugere. Senere er fulgt to magasiner til bilejere og selvstændige.

"Vi går efter store målgrupper, som er nemme at finansiere," siger Hans Ole Andreasen.

***

Japan vil lave nyt internet

Japan vil have en afløser til internettet parat i 2020. Denne ambitiøse meddelelse gav Japans kommunikationsminister Yoshihide Suga på en konference i Brasilien forleden skriver MediaWatch.

Til efteråret vil Japan have et samarbejde mellem erhvervsliv, universiteterne og regeringen op at køre, der skal udvikle en ny type netværk, der skal være arvtager til internettet.

Japan vil starte med at afsætte, hvad der svarer til 375 mio. kr., til forskning næste år i det nye netværk. Efterfølgeren til internettet skal være hurtigere og mere driftsikkert, end det net verden kører på nu. Og så er målet også at gøre det nye netværk mere modstandsdygtigt overfor virus og nedbrud.

Om 13 år er nok til at nå i mål med et nyt internet, kan kun tiden vise.

***