Wednesday, February 07, 2007

Slikfirma mister retten til nyhedsavisen.dk

Nyhedsavisen er gået sejrrigt ud af et juridisk tovtrækkeri om retten til at bruge domænenavnet nyhedsavisen.dk.

Klagenævnet for domænenavne afgjorde striden til fordel for gratisavisen, som hidtil har måttet nøjes med domænenavnet avisen.dk. Nyhedsavisen er tilfredse med kendelsen og glæder sig til at tilføje nyhedsavisen.dk til på sit digitale visitkort. Det skriver Børsen.

Navn aldrig taget i brug
Slik- og legetøjsfirmaet Xinox, havde ellers allerede i 2000 registreret domænenavnet nyhedsavisen.dk. Og virksomheden har hidtil fastholdt domænenavnet, da den havde planer om at producere pressemeddelelser for private og virksomheder. Men planen blev aldrig til noget og derfor blev domænenavnet aldrig taget i brug.

Da Nyhedsavisen blev lanceret tilbød Xinox at sælge domænenavnet for 3 millioner kroner. Et tilbud som man øjeblikkeligt afviste på gratisavisen.

Derfor kommer kendelsen belejligt for Nyhedsavisen, der glæder sig til at koncentrere sig om videreudviklingen af deres ny-erobrede hjemmeside. Det var ikke muligt at få en kommentar fra direktør i Xinox, Henrik Andersen.

Monday, February 05, 2007

AOK lancerer ny byguide


AOK står bag den nye elektroniske byguide til København: kbh360.dk. I modsætning til aok.dk er den nye guide 100 procent brugerdrevet.

Den elektroniske byguide AOK (Alt Om København) får en ny lillebror. Kbh360.dk er en 100 pct. brugerdrevet byguide til København, der skal give brugerne mulighed for at komme til orde og dele deres oplevelser af hovedstaden med andre.

Kbh360.dk er tænkt som et supplement til aok.dk, der primært er baseret på ekspertanmeldelser af byens caféer, butikker og natteliv.

»AOK vil fremover lade københavnerne komme til orde og fortælle om deres by på nettet. Vi har i nogen tid haft gode erfaringer med minianmeldelser fra brugerne på aok.dk.

Nu tager vi det fulde skridt og laver et separat site, der skaber rammerne for en 100% brugerdreven byguide på kbh360.dk,« siger redaktør og chef for aok.dk Christian Lund.

Ifølge ham vil kvaliteten af kbh360 derfor udelukkende afhænge af brugerne selv.

»Grundidéen med kbh360 er enkel. Det er en byguide, hvor københavnere beskriver, debatterer og anmelder steder i byen og dermed inspirerer og hjælper andre københavnere til at finde byens bedste kulturtilbud. Vi vil skabe en helt ny type byguide, hvor man bruger mange menneskers vurderinger og anbefalinger som en fantastisk bred og nuanceret videnressource til gavn for alle. Altså København set fra 360 grader, « siger Christian Lund.

Ifølge ham vil kbh360 desuden give mulighed for såkaldt automatiske forudsigelser. Det vil kort sagt sige, at en bruger, der eksempelvis giver en café topkarakter, automatisk vil kunne se hvilke andre steder, øvrige brugere, der deler hende smag for den pågældende café, også har kunnet lide. På den måde får man som bruger inspiration til, hvilke andre steder, der kunne være interessante for én at besøge, og samtidig får man mulighed for at skrive direkte til folk, som man deler smag og interesser med. På den måde kan kbh360 ifølge Christian Lund komme til at fungere som en moderne form for datingsite.