Thursday, March 22, 2007

Lars Lund-Nielsen og Zapera


Godt tre måneder gammelt blev online-analysefirmaet Zapera.com i 2000 vurderet til at være knap 300 mio. kr. værd, men dotcom-euforiens vilde vækststrategi drev virksomheden mod konkurs. Zapera.com droslede ned, overlevede, og er i dag et af landets største analyseinstitutter.

Læs hele artiklen i Erhvervsbladet her.

TDC samler forretningen på nettet

Hjemmesiderne fra de tre store datterselskaber - Totalløsninger, Mobil og Kabel TV - bliver slået sammen i www.tdc.dk, som nu vil rumme alt salg, kundeservice og support på nettet.

"Vores kunder opfatter TDC som ét selskab, og de er temmelig ligeglade med, at vi har fundet på at organisere os med tre forskellige selskaber. Det skal vi selvfølgelig indrette os efter, og derfor samler vi alle aktiviteter på nettet, så der fremover kun er én indgang for kunderne," siger administrerende direktør og koncernchef i TDC Jens Alder.

Det har taget seks uger at gennemføre ombygningen på nettet. Flere end 165 applikationer med selvbetjening, kortbestilling med videre er blevet flyttet, 1.200 enkeltsider er blevet skrevet om, og struktur og indhold er ændret på flere end 1.500 menupunkter.

"TDC skal være ét selskab både udadtil i forhold til kunderne og indadtil på den måde, vi organiserer os på. Beslutningen om at samle alt på nettet er kun første skridt," siger Jens Alder.

***

Wednesday, March 21, 2007

Kraftig vaekst i danske internetannoncer

Annoncører brugte knap 1,8 milliarder kroner på danske internetmedier sidste år. Salg af bannere er steget 30 procent.

Danske virksomhederne lagde 1,8 milliarder reklame kroner på internettet. Dermed står nettet for over 10 procent af al annoncering i Danmark og det forventes, at internettet kun er overgået som annoncemedie af aviser og TV.

- 2006 blev på alle måder et fantastisk år for internetmedierne. Væksten på annonceomsætningen nåede nye højder, og vi tog en god stor bid af den samlede markedsandel på annoncemarkedet med mere end 10 procent, siger Christian Peytz, formand for FDIM.

De nye tal er resultatet af et samarbejde mellem FDIM og Deloitte om opgørelse af markedet for internetannoncering. Det er særligt salget af bannere, som driver væksten i internetannonceringen. Hvis man samm enligner 2005 til 2006 kan man således se, at annonceomsætningen for bannere samt partnerskaber voksede med 30 procent.

Jobmarkedet er et andet område som har oplevet en voldsom vækst fra 2005 til 2006 er på 35 procent.

Annoncekroner i søgeord
Omsætningstallet for søgeord er primært baseret på estimater fra markedet, da den største spiller, Google, ikke er med i FDIM og derfor ikke indrapporterer omsætningstal. FDIM estimerer omsætningen til at være den tredjestørste annoncekategori med 365 millioner kroner.

- Vi har foretaget grundig research på søgeordsområdet, og har derefter estimeret omsætningen lidt konservativt. Men alligevel kan vi konstatere, at søgeord står for en væsentlig del med 20 procent af den samlede omsætning, siger Christian Peytz.

På linie med USA
Når man sammenligner den samlede danske omsætning og udvikling med udviklingen i USA ligger Danmark lige i hælene på de amerikanske internetmedier.
Retter man blikket mod omsætning per indbygger med internetforbindelse er tallet for USA 620 kroner mens det samme tal for Danmark er 515 kroner.