Tuesday, July 03, 2007

Verdens dyreste web-adresser

Der er i den grad rift om de bedste og mest genkendelige web-adresser. Creditcheck.com er netop solgt til knapt 18 millioner kroner.

Det var hverken kunstværker eller kostbare malerier, der var under hammeren, da der i sidste uge blev holdt auktion i million-klassen i New York. Det var derimod eftertragtede web-adresser – eller domæner – der var under hammeren, da domæne-mægleren moniker.com holdt auktion over 218 web-adresser.

Der blev solgt adresser for mere end 10,5 millioner dollars og højeste bud kom på creditcheck.com, det blev solgt for tre millioner dollars – eller knapt 18 millioner danske kroner.

Senior.com gik for 1,8 millioner dollars, cardiology.com blev solgt for 550.000 dollars, mens bald.com og carsales.com begge gik for 400.000 dollars.

Mere end 100 millioner web-adresser er allerede i brug, men det er langt fra alle domæner, der koster millioner. Det koster kun få hundrede kroner at registrere et domæne – men hvis du vil have et bestemt og let genkendeligt navn, som nogle allerede har lagt beslag på, så må du op med den store pung.

Tilbage i 1990'erne var det især firma-navne, der var eftertragtede, men nu er det mere værd at have et navn, der indeholder et ord, der er populært på alverdens søgemaskiner. Derfor er det måske ikke så overraskende, at verdens dyreste web-adresse er sex.com. Den blev i 2005 solgt for intet mindre end 12 millioner dollars.

Verdens fem dyreste web-adresser

Sex.com – 12 millioner dollars – solgt i 2005

Porn.com – 9,5 millioner dollars – solgt i 2007

Business.com – 7,5 millioner dollars – solgt i 1999

Diamond.com – 7,5 millioner dollars – solgt i 2006

Beer.com – 7 millioner dollars – solgt i 1999

Kilde: forbes.com


***

Monday, July 02, 2007

Internet vinder frem i reklamebranchen

De danske reklame- og markedsføringsbureauer omsatte i 2006 for ca. 19,2 mia. kr., - en fremgang på knap 7 pct. Tallene fra Danmarks Statistik viser, at omsætningen er steget 25 pct. siden 2003.

Internettets andel af omsætningen fra salg af reklameplads og tid steg med 3 procent-point fra 2005 til 2006. og udgjorde dermed 9 pct. i 2006 fra 6 pct. i 2005.

Den største omsætning fra salg af reklameplads og tid stammer dog fortsat fra reklamer i de trykte medier dvs. aviser, magasiner og postomdelte reklamer.

***