Saturday, May 19, 2007

Reklameindustrien har sovet i timen

BUSINESS.DK: De danske forbrugere er langt foran reklameindustrien, der først nu er ved at få øjnene op for mulighederne i digital markedsføring, siger europæisk topchef for reklamebureauet Ogilvy.

Vi bruger omkring 20 procent af vores tid online, mens kun knap 7 procent af markedsføringsbudgetterne går til de digitale medier. Nu gælder det for virksomhederne om at indhente forbrugerne, siger adm. direktør for OgilvyOne, verdens største digital- og relationsbureau.

"Branchen har været for langsom," siger Brian Fetherstonehaugh, der startede sin karriere hos Procter & Gamble, men har været hos Ogilvy de sidste 24 år – heraf de tre som CEO for OgilvyOne worldwide.

Hvorfor har branchen været for langsom?

"For store dele af vores branche har ganske enkelt sovet i timen og ikke interesseret sig for de digitale medier," siger han og peger på, at det digitale område er ved at være det andet største hovedmedie i annoncesammenhænge.

"Tidligere har man set digital som en niche, men ikke anerkendt det som et hovedmedie. Samtidig flyder grænserne sammen med de nye medier, mens mange stadig tænker i den traditionelle opdeling mellem opdelingerne."

For meget fokus på TV

Brian Fetherstonehaugh mener desuden, at TV har fået for meget fokus i reklamesammenhænge:

"Mange marketingdirektører har typisk fået deres job, fordi de har lavet tre fantastiske og kendte TV-reklamer. Og de har lavet noget godt salgsarbejde. Så når de kommer under pres, hvad gør de så?" spørger Brian Fetherstonehaugh og svarer selv:

"Man holder sig til, hvad man ved virker. Men problemet i dag er, at hvad der plejer at virke, ikke nødvendigvis er det, der virker i dag. De skal væk fra det behagelige, kendte. Forbrugerne er langt foran dem."

Vinderne og taberne

Brian Fetherstonehaugh peger på to grupper, der ifølge ham kommer i problemer fremover: Dem, der ignorerer forbrugernes medievaner. Og dem der smider alle de gamle metoder væk og hovedkulds løber efter forbrugerne.

"Vi råder vores kunder til at finde ud af, hvor meget deres kunder bruger de forskellige medier. Og så lade det afspejle sig i markedsføringsbudgetterne," siger han og peger på, at den nye tendens i annoncering er at invitere forbrugerne til annoncen frem for at pådutte dem et budskab.

Ifølge ham er omkring 20 procent af hele reklameindustrien i Europa – og det samme er gældende i Danmark –parate til at handle på forbrugernes ændrede adfærd, mens andre 20 procent ikke har ”set lyset” endnu. Resten har erkendt udviklingen, men er ikke i stand til at handle på den.

***

Wednesday, May 16, 2007

TDC klar med 50 Mbit/s

TDC er på vej med superhurtigt bredbånd. Fra 1. juni åbner telegiganten for bredbåndshastigheder på op til 50 Mbit/s, hvilket er mere end dobbelt så hurtigt, som selskabets nuværende løsninger.

»Der sker en rivende teknologisk udvikling i de her år, og derfor er vi nu i stand til at levere superhurtigt bredbånd over de kobberkabler, som i mange tilfælde blev lagt i jorden længe, før nogen overhovedet havde tænkt på internettet,« siger vicedirektør Ole Hvelplund, TDC Branchesalg.

København er første stop
Kunder rundt om i landet på jagt efter hurtigere bredbånd kan dog godt tage armene ned. I første omgang magter TDC kun at levere løsningen i det centrale København og vel at mærke kun på forsøgsbasis.

Først senere på året åbner TDC for tilbudet i andre byer. Hvor og hvor mange oplyser man ikke, men ambitionerne rækker ikke længere, end at det tidligere telemonopol i løbet af 1-2 år blot forventer at dække omkring 400.000 husstande.

TDC oplyser ikke priser, men TDC-kunder skal i dag betale 639 kr. om måneden for en 20 Mbit/s-forbindelse.

***

Advance opkøber nystartet bureau med fokus på online

Advance har netop opkøbt halvdelen af det nystartede bureau Wasabi, for at kunne tilbyde kunderne digitale kommunikationsløsninger med udgangspunkt i strategi frem for kun teknik.

Købet af Wasabi er en reaktion på en stadig stigende efterspørgsel på løsninger, der integrerer traditionelle kommunikationsløsninger med digital markedsføring og strategisk rådgivning, skriver selskabet i en pressemeddelelse:

"Branchen er fortsat ude af trit med de behov og ønsker, kunderne har i dag forintegrerede løsninger på et strategisk niveau. Derfor vil Advance nu tænke online-delen ind i alt lige fra strategi over kreative koncepter til eksekvering."

Det siger Jens Krog, adm. direktør i Advance og peger på, at Wasabi er en partner, der netop har store online kompetencer, og som samtidig har den nødvendige strategiske, kunde- og brandmæssige forståelse.

Wasabi vil for fremtiden både fungere som et selvstændigt bureau med egne kunder og som en del af et stærkt team på en stribe af Advance kunder. En kombination der forventes at tiltrække de bedste folk i branchen.

***

Monday, May 14, 2007

DR laver netnyhedskanal

DR lancerer torsdag den 7. juni en nyhedskanal på internettet.

Kanalen vil ifølge en kortfattet pressemeddelelse levere nyheder med levende billeder og fokusere på vejret.

Der holdes pressemøde om kanalen den 21. maj. Her vil DRs mediedirektør Lars Grarup og nyhedschef Ulrik Haagerup fortælle om kanalen og præsentere de værter, der bliver tilknyttet.

***