Wednesday, March 28, 2007

Google spinder guld i Danmark

Den amerikanske søgemaskine har placeret sig som Danmarks største internetmedie. Søgeordsannonceringen forventes at vokse yderligere, og det vil forgylde Google i de kommende år.

Nye tal viser, at Google nu indtager positionen som Danmarks klart største internetmedie - uden at selskabet i øvrigt stort set producerer noget originalt indhold på dansk.

Det er en voldsom vækst i omsætningen fra såkaldt søgeordsannoncering, som har sendt Google Denmark til tops foran konkurrenter som Microsofts internettjeneste MSN og danske mediehuse som TV 2, JP/Politikens Hus og det Berlingske Officin.

En ny opgørelse over omsætningen i de danske internetmedier fra Foreningen af Danske InternetMedier, FDIM, viser nemlig, at en ud af fem annoncekroner på internettet i Danmark bruges på såkaldt søgeordsannoncering. Det er de reklamer, som står ved siden af resultaterne, når man søger på internettet.

Ud af en omsætning på 365 mio. kr. på området vurderes det, at Google alene hentede cirka 300 mio. kr sidste år.

»Der er nok ingen tvivl om, at Google er det største internetmedie,« siger Christian Strand, direktør hos mediabureauet Initiative Universal Media. »Jeg vil tro, at Google har en andel på 80-90 pct. af søgningerne i Danmark.«

Alt tyder på, at Google kan lægge yderligere afstand til konkurrenterne i de kommende år.

***

Labels:

Danske spil paa nettet med Coop

Danske Spil og Coop Danmarks internetbutik, NETtorvet, har indgået en alliance, så NETtorvets kunder får adgang til Danske Spils mange spil direkte fra NETtorvets hjemmeside.

Danske Spil har i de seneste år haft en stigende andel af omsætningen på nettet. I 2002 kom 0,4 pct. af omsætningen fra spil på nettet, mens andelen i 2006 var 13 pct.

Coop har inden for det seneste år etableret alliancer med partnere inden for musik og film. Udviklingen er den samme som med spil, idet en større del af omsætningen flyttes fra butikkerne over på Nettet.

>>Vi vil gerne være dem i dagligvarehandelen, der går forrest sammen med troværdige partnere,<< siger internetchef Jan Vestergård, NETtorvet.

Danske Spil satser i de kommende år endnu mere på nettet, og virksomheden vil derfor gerne ud på hjemmesider med mange kunder.

Aftalen betyder, at spillene på Danske Spil er tilgængelige direkte på NETtorvet, hvis kunderne klikker på selskabets logo.

Med aftalen har forhandlerne mulighed for at få del i den spilleomsætning, der stiger kraftigt på nettet i de kommende år.

***