Wednesday, June 06, 2007

Danmark i førerfeltet på internetannoncering

FDIM.DK: Danmark er blandt de største lande når man ser på omsætningen for internetannoncering pr. internetbruger i 2006. Det viser en helt ny undersøgelse, der er udarbejdet af IAB Europe (Interactive Advertising Bureau). Undersøgelsen viser, at Danmark overgår alle de store central- og sydeuropæiske lande som Tyskland og Frankrig. Det er første gang der er udarbejdet en sammenlignelig opgørelse af internetannonceomsætningen i Europa.

I undersøgelsen tegner Danmark sig for en omsætning på 427 kr. pr. internetbruger kun overgået af Storbritannien med 618 kr. og USA med 455 kr. pr. internetbruger.

"Vi har hele tiden været klar over, at vi var med helt fremme, og med denne IAB-undersøgelse kan vi nu dokumentere det. Danmark er et af de mest udviklede lande i verden når det gælder internetannoncering. Vi bliver kun overgået af to lande, hvoraf man skal være opmærksom på, at Storbritanniens størrelse for en dels vedkommende skyldes at mange pan-europæiske kampagner bliver indrykket i Storbritannien på grund af sproget, og derfor trækker omsætningen op," siger Christian Peytz, formand for FDIM.

FDIM er IAB's danske organisation og har stået for opgørelsen af de danske tal for IAB Europe.

IAB's undersøgelse bygger på indberetninger fra 14 lande, der på samme måde som Danmark opgør, hvor mange penge, der bruges på at annoncere på netmedier. I undersøgelsen indgår Sverige og Norge ikke, da de to lande ikke er med i IAB.

"Det er ærgerligt, at vi ikke har de to andre skandinaviske lande med i opgørelsen. Hvis de var med er jeg overbevist om, at de ville ligge sammen med Danmark i foran alle de centraleuropæiske lande.

"At Danmark er så store når det gælder internetannoncering skyldes, at de danske annoncører og mediabureauer tidligt har set mulighederne på nettet, og at internetmedierne samtidig har formået at levere varen," siger Christian Peytz.

Den samlede annonceomsætning for de 13 europæiske lande i 2006 er 60 milliarder kr. Heraf står Danmark for de 1,8 milliarder kr. eller tre procent af den samlede omsætning.

Omsætningen dækker bannerannoncer, søgeordsannoncering, rubrikannoncer og telefonbogstjenester samt annoncebaserede e-mails.

***

TV2 køber Momondo.dk

TV2 har købt en andel af rejseportalen Momondo.dk. TV2 vil i samarbejde med Momondo udvikle en rejseportal, som skal være danskernes foretrukne.

Momondo er en gratis søgemaskine-tjeneste, hvor forbrugeren ifølge selskabet kan finde de billigste flybilletter til hvilken som helst destination i Europa. Hjemmesiden blev lanceret i september 2006 og benyttes nu over hele verden til at få overblik over lavprisselskabernes priser.

Købet er den seneste satsning fra topchef Per Mikael Jensen og TV2, som i de seneste år er blevet mere end bare en tv-kanal. Udover at have startet TV2 Zulu har de også satset på TV2 News, livsstilsmagasiner og TV2 Radio.

"TV2 er et mediehus der tør satse og forny, og som har evnen til at rykke hurtigt når nye aktiviteter skal udvikles. Derfor er TV2 den perfekte partner for Momondo i Danmark," udtaler den nye bestyrelsesformand for Momondo, Jens Willumsen, der desuden har været viceadministrerende direktør for SAS.

***