Tuesday, July 17, 2007

Netmedier vinder paa brugerengagement

Brugernes tidsforbrug - share - er et nyt parameter, når man vurderer et site, spår direktøren for FDIM.

I den nye tredje generations internetmåling afsløres tidsforbruget på en lang række internetmedier for første gang.

Målingen viser blandt andet, at sites som Arto.dk og Dating.dk trækker mange timer ud af brugernes hverdag, selv om de ikke har flest brugere, skriver Berlingske.dk.

"Det faktiske tidsforbrug vil være et stadig vigtigere mål, når man vurderer et site. Det siger meget om de besøgendes engagement på hjemmesiden," siger Jon Lund, direktør for FDIM.

I alt brugte 22 millioner brugere 17 millioner timer på registrede sider i maj. På hjemmesiden Arto.dk brugte 48.000 brugere knap 3,9 mio. timer.

Jørgen Dueholm, digital planner i OMD Danmark, er dog ikke helt enig med Jon Lund.

"Det er da interessant, at vi nu kan se, hvor dedikerede brugerne er. I forhold til annoncører er det dog formodentligt uden den store betydning. Vi køber jo ind på nettet i forhold til effekten af en kampagne, ikke i forhold til eksponeringen," siger han.

***

Eksplosion i rejsehandler paa nettet


Apollo Rejser, Danmarks trediestørste charterrejsearrangør, fortæller, at 70 pct. af sommerens charterrejser er booket på nettet, hvor jyderne har vist sig flittigst.

De seneste seks uger har Apollo Rejser, landets tredie største charterrejsearrangør, kunnet konstatere en rekordhøj internet-handel.

Hele 70 pct.af de Apollo-rejser, der er blevet solgt totalt set i sommerperioden siden 1. juni, er booket via virksomhedens netsted www.apollorejser.dk, hvilket beskrives som rekord.

Jylland foran Sjælland
Det interessante er ydermere at se, at jyderne har overhalet københavnerne og sjællænderne, hvad gælder antal web-bookinger. Hele 72 pct. af jyderne har de seneste seks uger booket deres Apollo-rejse over nettet, og det skal ses i forhold til københavnerne og sjællænderne, hvor lidt færre 68 pct., vælger denne bestillingsform.

"Det er første gang, vi ser, at jyderne indtager førerpositionen på internet-handel hos os”, konstaterer adm. dir. i Apollo, Jan Lockhart.

Flere faktorer spiller ind
Han mener, at faktorer som at Apollos netbutik altid har åbent, at internet-handel sparer tid for danskerne og at muligheden for at danne sig et kvalificeret overblik over udbud og priser på både klassiske charterrejser og indholdsrige rundrejser, vejer tungt.

"Herudover har vejret i Danmark som bekendt været over-norm dårligt, og mange sidder derfor foran computeren”, siger Jan Lockhart.

”Med den nuværende udvikling er der næppe tvivl om, at vi når vores målsætning om 80 pct. web-bookinger af det totale antal solgte Apollo-rejser ved udgangen af 2008”, vurderer Jan Lockhart.

150.000 rejser årligt
Apollo arrangerer 150.000 rejser om året, hvor 55 pct set over hele året køber rejsen over Apollos site. Danskerne har de seneste fem år taget internettet til sig, som en af de mest anvendte købekanaler, specielt hvad angår rejser.

Generelt går det også stærkt med udviklingen i nethandel i almindelighed, der nærmer sig ti procent.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik og Jyske Bank er antallet af dankorthandler på nettet generelt firedoblet siden 2003 til 16 mia. kr, og spås i løbet af de næste seks år at nå 60 mia. kr.

***

Seneste rygte: Microsoft overtager Facebook for svimlende 6 milliarder dollars?


Først var det Google, der efter sigende skulle forsøge at overtage det meget eftertragtede sociale netværk, Facebook. Seneste rygte på denne blog er at Microsoft er klar til at betale intet mindre end 6 milliarder dollars for webstedet.

Denne blog spekulerer i hvordan Facebook vil se ud om 40 år.

***

Royal Copenhagen i en digital version


Midt i en økonomisk turnaround har den hæderkronede porcelænsfabrik Royal Copenhagen systematiseret sin globale markedsføring og gjort den mere moderne. Næste skridt er at skabe loyalitetsklubber på nettet.

Læs hele artiklen på business.dk her.

***