Monday, April 16, 2007

Jyllands-Posten opruster digitalt

Jyllands-Posten opprioriterer de digitale medier. Over de næste tre år skal godt en tredjedel af avisens journalister overflyttes til netavisen.

Over de næste tre år skal 33 af Jyllands-Postens 110 skrivende journalister vænne sig til at skrive til netavisen i stedet for til printavisen. Det er resultatet af, at morgenavisen nu vælger at opprioritere de digitale medier, siger chefredaktør Carsten Juste.

- Folks læsemønstre har ændret sig. Især de unge går på nettet og får deres nyheder der, og derfor forsøger vi at tilpasse os og finde en passende balance mellem de trykte medier og nettet. Vi har i forvejen en stor satsning på nettet, så det nye er, at vi nu accelerer den udvikling meget kraftigt, siger Carsten Juste til Ritzau.

Hurtigere end planlagt

Medarbejderne blev mandag orienteret om planen, der kan blive gennemført endnu hurtigere end planlagt, hvis indtægterne fra bannerannoncer på netmedierne fortsætter med at stige. Netop den forbedrede økonomi i de digitale medier har allerede ført til en kraftig oprustning blandt medier i Danmark og udlandet.

- Målet er at få en meget synlig placering på markedet og få slået vores navn og kvalitet fast. De medier, der først gør det, får også brugerne og dermed indtægterne på markedet for bannerannoncer, siger Carsten Juste.

Afviser besparelser
Han afviser samtidig, at avisen står over for besparelser i stil med Berlingske Tidende, der mandag meddelte, at man nedlægger 350 stillinger.

- Jyllands-Posten er en usædvanlig god forretning. Vi har lige leveret et regnskab, som er rekord i bladets historie, hvor vi leverer et bidrag til koncernen på 100 millioner kroner, så der er ikke sparerunder i sigte. Men vi ser selvfølgelig hele tiden på, om vi finde rationaliseringsgevinster. Det har vi f.eks. gjort i Århus, hvor vi har slået JP-Århus og 24timer sammen.

Jyllands-Posten har i forvejen omkring 25 redaktionelle medarbejdere på avisens digitale redaktioner.

***

0 Comments:

Post a Comment

<< Home