Thursday, October 11, 2007

tv2.dk satser stort på online-nicher

Ny direktør for det digitale område hos TV 2 skyder en storstilet online-satsning i gang i starten af næste år, hvor særligt nye niche-sites skal sikre, at antallet af brugere på nettet fordobles inden udgangen af 2009.

TV 2 forbereder sig i øjeblikket på en stor online-satsning, der skydes i gang i starten af næste år, og som skal sikre, at antallet af ugentlige brugere som minimum fordobles inden for to år.

Det fortæller manden, der skal sikre, at TV 2 bliver en endnu mere markant spiller i det digitale univers, end tilfældet er i dag, Gregers Wedell-Wedellsborg, der i sommer blev hentet fra Berlingske Tidende til TV 2 for at løfte den opgave som direktør for Interaktiv Indhold i TV 2.

»Der kommer en kaskade af nye lanceringer i det kommende år. Vi skal have en vækst på minimum 50 procent i antallet af ugentlige brugere inden udgangen af næste år,« siger han.

Ifølge de nyeste målinger har tv2.dk 768.418 ugentlige brugere svarende til 1,4 millioner brugere om måneden. Dermed er tv2.dk den tredjestørste hjemmeside i Danmark kun overgået af krak.dk og dr.dk. Med målet om som minimum at fordoble antallet, skal TV 2 inden udgangen af 2009 have kontakt med flere end 1,5 millioner brugere om ugen. Siden Gregers Wedell-Wedellsborg tiltrådte stillingen, er der lanceret fire større ting på det digitale område: Et nyt krimi-site og et brugergeneret nyheds-site sammen med TV 2 Nyhederne, TV 2 Radios hjemmeside er relanceret, og så er der lagt flere videoklip ud overalt på tv2.dk. I løbet af efteråret får Zulus hjemmeside et løft, og der kommer desuden et par andre lanceringer, som TV 2 stadig holder tæt med. Først til næste år bliver strategien for alvor rullet ud, og der skal særligt satses på niche-sites.

»Det er den store ændring i strategien: Vi går fra kun at satse på tv2.dk til også at lancere flere digitale brands. Der kommer en række nichekanaler på nettet med selvstændige brands, med egen profil og med egen redaktion,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg, der ikke vil fortælle, hvor mange penge der er sat af til den digitale udvikling.

Samme melding kommer fra TV 2s bestyrelsesformand, der siger, at det ikke er økonomien, der sætter begrænsninger på området.

»For det er helt klart et vigtigt udviklingsområde,« siger Niels Boserup.

Det digitale område er et ud af tre store satsningsområder for TV 2, der desuden skal styrke TV 2s hovedkanal og samtidig lancere en række nye TV-kanaler. At det digitale område er et af de store satsningsområder kan desuden ses på, at det ikke er berørt af TV 2s spareplan, hvor omkring 80 millioner kroner skal findes, hvilket blandt andet er skyld i, at TV 2 ikke sender sport over julen.

Men efter at Gregers Wedell-Wedellsborg sagde ja til stillingen hos TV 2 og frem til i dag er der kommet et halvårsregnskab med nedjusteringer til årets resultat på omkring 100 millioner kroner på bordet. På spørgsmålet om, hvorvidt det har begrænset udviklingen på det digitale område, siger han:

»Vi har fremlagt den digitale strategi for bestyrelsen, og vi har fået den godkendt. Nej, vi har ikke fået færre penge til at udvikle området,« siger han.

Så dine ambitioner, fra før du tiltrådte stillingen og til i dag, er intakte?

»Det interaktive område er meget afhængigt af, hvordan TV2 udvikler sig samlet set. Og det er klart, at jo bedre TV 2 udvikler sig, jo flere ting kan vi sætte i søen. Men de ønsker, vi indtil nu har haft, har vi fået midler til,« siger han og afviser samtidig, at nogle lanceringer er blevet udskudt på grund af økonomien i TV 2.

TV 2 ønsker ikke at oplyse om antallet af brugere på de enkelte under-sites til hovedsiden tv2.dk, men oplyser kun om det samlede antal brugere på hele tv2.dk.

***

0 Comments:

Post a Comment

<< Home