Tuesday, August 07, 2007

Online-annoncer snart dominerende

Annoncer på internettet stormer frem. Om få år er værdien større end papiravisernes annonceomsætning, lyder vurderingen.

I Storbritannien og Sverige kan online-annoncering overhale papirannoncering allerede i år, og i USA vil det ske i 2011.

Budskabet, som kan få nakkehårene til at rejse sig på avisudgivere, kommer fra det anerkendte amerikanske Veronis Suhler Stevenson (VVS).

Samlet værdi af 65 mia. kr
Det er en kapitalfond, som har en portefølje inden for mediebranchen til en samlet værdi af 65 mia. kr., og som baserer sine analyser og forudsigelser på en database med nøgletal fra 15.000 medie-virksomheder globalt.

VVS forudsiger, at online-annonceringen i USA i 2011 vil have en værdi på 334 mia. kr. – papirannoncer på 323 mia. kr.

Den årlige vækst i den amerikanske onlineannoncering vil være på imponerende 21 pct.

Reklamer og annoncer på amerikansk tv vil fortsat være dominerende med en værdi på 463 mia. kr. i 2011.

Skiftet fra papir til nettet foregår i alle lande, og ifølge Financial Times forudser flere eksperter inden for media-branchen, at netannonceringen vil blive førende allerede i år i Storbritannien og Sverige.

Også i Danmark oplever netmediet forrygende væksttal inden for annoncering.

Den største vækst bidrager bannerannoncerne med. Bannerannonceområdet er vokset med 56 procent i forhold til 1. kvartal 2006 og med 29 procent i forhold til 4. kvartal.

Netmedier førende i Danmark
”Internetmedierne har sat sig i førersædet. Lige nu er der flere danske netmedier, som er på til at hente store gevinster på børsen, Danmark ligger i top når det gælder annonceomsætning pr. internetbruger kun overgået af England og USA og vi har netop lanceret vores nye målesystem, som vi forventer, vil give omsætningen er yderligere skub fremad, ” siger Christian Peytz.

Han er formand for Foreningen af Danske Internetmedier, FDIM.

***

0 Comments:

Post a Comment

<< Home